luni, 26 iulie 2010

rusii

Mai 20 2007

dostoievski, tolstoi, gogol, cehov, bulgakov.
cred ca astia sunt. si eventual cateva rusoaice.
ii citeam pe vremuri. mai exact, pe vremurile adolescentine. cand era cool sa-l citesti pe unul dintre cei doi..pe care cei mai multi ii confundau. numai de cate ori am auzit eu ca razboi si pace a fost scris de dostoievski si crima si pedeapsa de tolstoi.
probabil ca am inceput sa-i citesc pentru ca auzisem de ei si se presupunea ca trebuie sa fii tare destept sa te preocupe, sa-ti placa si sa intelegi.
nu mai stiu exact cu care dintre ei am inceput, dar stiu sigur ca la inceput a fost un soi de snobism. care mai apoi m-a prins.
mi-am adus aminte de asta pentru ca acum ceva timp cineva se lauda ca citeste Literatura. avandu-l ca preferat pe marele dosto. daca e sa aleg dintre cei de mai sus insirati, probabil l-as alege si eu tot pe el. cacomplexitate, ca sa zic asa. ii citeam cartile cu inversunare ..lipseam de la scoala sa mai termin cate un volum, si imi notam pasaje intregi in jurnalele de pe atunci. tin minte si acum impartirea aia din idiotul..dintre oameni..(mediocri, etc). si scena din mijloc de strada, amintirea calului, din crima si pedeapsa..si finalul..si pe fratele cel mai bland din karamazovi. alexei parca..si pe raskolnikov, din idiotul…si printul miskin. prima lor intalnire din tren. incepusem cartea intr-un autobuz cand ma intorceam din regie.
a fost un singur personaj de care m-am indragostit ..si acela a fost cel creat de tolstoi. andrei. si un singur personaj pe care am fost invidioasa. tot al lui tolstoi.
cat l-am cautat pe stavroghin. motive personale. si cand l-am gasit in demonii, l-am parasit.
si jucatorul mi-a placut. si cred ca, in general, dostoievski e de neepuizat.
la gogol am ajuns intamplator. cartea era frumoasa, rosie si cartonata ..aproape noua, desi gasita intr-un anticariat. suflete moarte. prima parte a fost fascinanta prin umor. a doua extrem de diferita. am citit mai apoi de ce diferenta asta. a fost scrisa mult mai tarziu si a fost constrans sa faca unele schimbari.
si apoi mantaua. am cautat cativa ani cartea asta(de altfel, o nuvela) pentru ca o incepusem chiar inainte sa fiu nevoita sa o duc inapoi la biblioteca. si a fost ceva ce m-a facut sa o caut apoi peste tot. peste ani am aflat ca eu ma indragostisem de o alta nuvela din cadrul unui volum ce se numea, intr-adevar mantaua, dar nuvela in sine purta numele bulevardului pe care actiunea incepuse. binecunoscutul nevski prospekt. mare mi-a fost dezamagirea cand am citit restuyl povestioarei. iar mantaua in sine ..sa nu mai vorbesc.
bulgakov ramane pentru mine maestrul si margareta. desi mi-am mai achizitionat alte carti ale dumnealui, nu am putut sa trec peste. ce nu e de placut la cartea asta?..
si ar mai fi cehov. rafinat . nu se poate citi decat zambind inteligent.
si i-am descoperit poza. frumos barbat.
regret doar ca nu am reusit sa-i citesc in original, desi cunosc cateva cuvinte in rusa precum slepoi muzicant, krasivai/a, ocen haraso, sto ti dielasi, malcik samd:)
uite ce prostii ne invatau la scoala cand aveau la dispozitie Literatura!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu