luni, 26 iulie 2010

lupul de stepa

Sep 13 2007

sa scriu despre cartea asta…si prin ea si despre altele care s-au intamplat sa se muleze starii avute deja dinainte de lecturare. lupul de stepa. am luat o pauza pentru ca am fost plecata la mare, si la mare chiar nu-ti vine sa citesti Hesse. dar stiam ca o sa revin si ca nu o sa ma desprind.
cautam pe net o poza cu cartea. am gasit in schimb un comentariu facut la adresa ei de catre Llosa. si m-a minunat ca-mi regaseam impresiile acolo. minunat are dublu sens, pozitiv si negativ. niciunul nu il devanseaza pe celalalt. asadar amestecat.
pe parcursul ei am avut sentimente dintre cele mai contradictorii. stiu ca nu e tocmai sanatos si destept sa te identifici, dar… mi se parea ca-s descrisa eu. generalizand un pic, evident. apoi am realizat ca nu si am inceput sa citesc obiectiv. oarecum. si mi se parea ca se banalizeaza viata impartind-o atat de radical in senzorial si spiritual. haller versus herminia, simboluri ale doar doua din fetele lui launtrice. si totusi am citit mai departe, reusind sa fiu surprinsa de ideile pe care, posibil, le-am gandit toti cei in stare sa gandeasca. sau sa inoate. am citit "cuvantul inainte" abia la final.
si apropo de final, fantastic, emotionant, palpitant, magic samd…a existat senzatia ca imi scapa ceva. ceva. nu orice ceva, esenta. si ca trebuie la un moment dat sa revin asupra ei. la o varsta mai inaintata cu o experienta ceva mai vasta.
cel mai simplu e sa te identifici si sa te simti indreptatit sa te simti lup de stepa. sa-ti arati coltii in continuare sau sa te retragi in spatele salbaticiei asumate. e cel mai simplu si cel mai la indemana. sa te privesti atat cu mila cat si cu admiratie. dar mai mult de atat, sa-ti admiri starea jalnica.
hm.. si e un pic cam trist ca asta e ceea ce ramane. cum mesajul ultim se dizolva aproape neobservat..sa razi..nici macar nu cred ca e vorba de fapt de exaltarea vietii, dupa cum spune Llosa. si nici sa radem aici de tot ce ne intristeaza.
dupa cum spuneam..la inceput, cred ca imi scapa ceva. si nu stiu daca inaintarea in viata este cea care imi va dezavlui misterul..ci, poate, inaintarea in moarte. sau e totuna?:)
hm2. daca herminia este inca o fata a lui harry…si el o omoara pe aceasta..simbol preponderent al senzorialului? ce de sinucideri pana la moartea finala!
mda, mai bine astept sa mor ca sa inteleg ceva :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu